XXI Konferencja „Dydaktyka Chemii” – nauka, inspiracja i praktyka

Na Wydziale Chemicznym Politechniki Rzeszowskiej odbyła się XXI edycja konferencji „Dydaktyka Chemii”, która od lat gromadzi nauczycieli, dydaktyków i pasjonatów nauk chemicznych. Wydarzenie było poświęcone nowoczesnym podejściom do nauczania chemii.
W tegorocznej edycji wzięło udział ponad 50 uczestników, głównie nauczycieli podkarpackich szkół. Konferencja rozpoczęła się od prezentacji Wydziału Chemicznego oraz krótkiego wprowadzenia, podczas którego podkreślono znaczenie innowacyjnych metod nauczania interdyscyplinarnego podejścia w edukacji chemicznej, a także ważną rolę współpracy uczelni ze szkołami.
Przebieg wydarzenia
Pierwszym prelegentem był dr Maciej Chrzanowski, który w wykładzie pt. „Jak wykorzystać ChatGPT i inne narzędzia AI w pracy naukowo-dydaktycznej?” zaprezentował możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w codziennej pracy nauczyciela. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z praktycznymi przykładami użycia nowoczesnych narzędzi AI w edukacji.
Kolejnym punktem programu był wykład prof. dr. hab. inż. Jacka Lubczaka pt. „Efekty przesunięć elektronowych i ich zastosowanie w chemii organicznej”. Prelekcja wprowadziła słuchaczy w świat subtelnych zjawisk elektronowych, których zrozumienie odgrywa kluczową rolę w interpretacji reakcji chemicznych, projektowaniu nowych związków i wyznaczania ich właściwości.
Po krótkiej przerwie głos zabrała mgr Paulina Kulpa, która w wystąpieniu „Ewolucja maturalnego modelu oceniania: Odpowiedzi, które kiedyś były poprawne, a dziś dają zero punktów” przedstawiła zmiany w podejściu do oceniania egzaminu maturalnego z chemii. Jej prezentacja wywołała żywą dyskusję wśród uczestników.
Konferencję zakończyły warsztaty prowadzone przez mgr. inż. Dymitra Malca pt. „Czy sole mogą mieć pecha?”, podczas których uczestnicy mogli w praktyczny sposób zgłębić ciekawe i często niedoceniane oraz zaskakujące właściwości chemiczne soli.
Dziękujemy wszystkim za obecność i zaangażowanie! Do zobaczenia na kolejnych edycjach konferencji „Dydaktyka Chemii”!